Aukční síně trhají rekordy

Docela se divím kupcům současného umění, že vyhledávají aukční síně a kladu si otázku co je nutí kupovat umění od žijících autorů v aukci.

Když jsem v roce 2008 pořádal první aukce v naší galerii v Lounech, tak jsem poté i navštívil aukce v Praze, a to i na Žofíně. No a docela jsem se bavil. No byly to asi začátky a nebylo to ještě tak sofistikované, ale ti dražitelé v sále a na telefonu byli jasný. Pokud při dražbě je jasné, že někdo cenu šponuje co nejvýše aby posléze když mu je obraz přiklepnut od toho odstoupil, tak to byla opravdu silná káva.

Obraz posléze zůstal dražiteli, co dal druhý nejvyšší příhoz. Možná v té chvíli to tomu člověku ani nedocvaklo, že byl vyprovokován a i podveden, ale já jsem si tenkrát uvědomil, že tohle není to, co bych chtěl dělat. Už v té době jsem si uvědomoval, že tohle je krátkozraké a od dalších dražeb ve své galerii jsem upustil. Prakticky ani Louny nebylo místo, kam by dražitelé chtěli dojíždět.

V té době jsem si i začal uvědomovat, že doba internetu má své výhody, ale i nedostatky. Protože i já se snažím cokoli nakupovat za nejlepší cenu a k tomu mi slouží internet, tak jsem si uvědomoval, že při nákupu umění to časem bude podobné. I proto v nadcházející době přišlo k velké selekci autorů, které nabízíme. Především jsem začal dbát na kvalitu obrazů od renomovaných autorů a posléze i autory si prověřovat. Co obnášelo naše prověření? Prostě každý se musí v dnešní době živit, a tak ani naše galerie neprodává bez zisku, proto bylo nutné prověřit, že naši autoři, pokud přijde na prodej přímo z ateliéru neprodávají za nižší ceny, než které nabízíme v galerii. Některé autory jsem i chápal, že potřebovali prodat v té době za každou cenu, ale to pro nás už nemohl být dobrý autor pro spolupráci. Proto i po tolika letech máme takové autory, kteří jsou již etablovaní, ale hlavně už ani neuskutečňují prodej z ateliéru a pokud ano, tak za stejné ceny, co mají v galeriích.

Tak asi i proto se divím, že v dnešní době někdo draží současné umění. Někdo namítne, že v aukci jsou mnohdy nižší ceny, jak v galerii, to je možná i pravda, ale pokud se jedná už o významnější dílo, tak nikdy nezůstane u vyvolávací ceny. No a pokud do dražby dá dílo sám autor za nižší cenu, než která je na trhu a obraz se náhodou za tuto cenu prodá, tak je to pro něj i kontraproduktivní. V té chvíli shodí svoji tvorbu a jeho díla jsou už vnímána špatně. No tohle spíš sledují jen galeristi a s autorem poté nechtějí spolupracovat.

Vlastně i z těchto důvodů současní autoři co již něco znamenají nechtějí svá díla dávat do aukcí a kolikrát se zlobí, že někdo jejich obrazy, které prodali nabízí pod cenou.

Nedávno jsem četl, že syn majitele aukční síně Kodl, prohlásil kupujte srdce a on ten kluk má pravdu.

Jenže já bych i dodal kupujte v klidu a s rozvahou v již etablovaných galerií, kde máte jistotu seriózní ceny. Pokud si nechcete někde dokazovat, že vy na to máte a že přeci si můžete koupit obraz za každou cenu.

WordPress Image Lightbox